Dętka

Dętkę naprawioną lub nową, zapasową, można założyć na koło dopiero po sprawdzeniu wnętrza opony i usunięciu przyczyny uszkodzenia ogumienia (np. gwoździa).

Przed włożeniem należy dętkę posypać talkiem i oczyścić wnętrze opony. Dętkę należy wkładać do wnętrza opony zaczynając od zaworu, na który po przełożeniu przez otwór w tarczy koła trzeba zakręcić koniec pompki, aby uniknąć wsunięcia się całego zaworu do opony. Po ułożeniu dętki wewnątrz opony we wgłębieniu tarczy należy:

–     przekładać łyżką krawędź opony do wnętrza tarczy, zaczynając od strony przeciwnej do położenia zaworu;

–     napompować lekko dętkę;

–     przełożyć ostatni odcinek mocno napiętej krawędzi opony za pomocą dwu łyżek zwracając uwagę na dętkę (która w tej sytuacji może ulec przecięciu);

–     uderzyć o nawierzchnię kołem z założoną oponą (kilkakrotnie, w różnych miejscach na obwodzie) w celu bardziej równomiernego ułożenia się opony; [przypisy: bramki rozsuwane, inhibitor korozji, wypożyczalnia samochodów ]

–     napompować ogumienie do zalecanego dla danego koła (przedniego lub tylnego) ciśnienia, zakręcić kapturek na zaworze, zamontować koło i dokręcić cztery śruby mocujące (momentem 53 N • m). Typ i rodzaj bieżnika zastosowanych opon powinien być dostosowany do określonego charakteru eksploatacji. Mogą być stosowane opony z rzeźbą szosową, uniwersalną, błotno-śniegową, zimową z kolcami itp. Podczas eksploatacji zimowej można stosować opony 135-12 lub 125-12 z bieżnikiem zimowym i kolcami. Prawidłowe ciśnienie powietrza dla tych ostatnich opon wynosi:

– dla kół przednich 0,15 MPa

– dla kół tylnych 0,23 MPa

Trwałość opon zależy od sposobu eksploatacji pojazdu, a głównie dostosowania prędkości jazdy do warunków terenowych (przy szybkiej jeździe po „dziurawej drodze można nie tylko uszkodzić boki opon, ale nawet zagiąć krawędź tarczy koła – co wymaga kłopotliwego prostowania). Jedną z czynności obsługowych, którą należy powierzać odpowiednio wyposażonym warsztatom, jest wyrównoważanie statyczne i dynamiczne wszystkich kół, które powinno być przeprowadzane po naprawie opon, prostowaniu obręczy itp.

Powiązane tematy z artykułem: bramki rozsuwane inhibitor korozji Mimośród