Hamulec tylnego koła

Przy naciśnięciu pedału hamulca siły działające od tłoczków cylinderka hamulcowego pokonują opór tarcia kołnierza tulejki (pod wpływem sprężyny dociskającej) i powodują przesunięcie szczęki (która ma podłużone otwory) względem tulejki. Natomiast sprężyny ściągające, które zapewniają powrót szczęki i odhamowanie nie są w stanie pokonać oporów tarcia kołnierza tulejki o szczękę i przesuwają ją tylko w granicach luzu pomiędzy tulejką a sworzniem mocowanym w tarczy hamulcowej. Wartość tego luzu odpowiada luzowi pomiędzy bębnem a okładziną szczeki.

Bęben hamulcowy ulega stopniowemu zużyciu na pracującej powierzchni ciernej której średnica zwiększa się, owalizuje, ulega wzdłużnym (nieraz dość głębokim) zarysowaniom (zwłaszcza przy eksploatacji terenowej). Ponieważ uszkodzenia tego rodzaju zmniejszają efekt hamowania i trwałość okładzin, średnica wewnętrzna bębna powinna być przetoczona (z zachowaniem współosiowości). Maksymalne zwiększenie srednicy wskutek obróbki nie powinno przekroczyć 1 mm . [więcej w: deft autka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Dźwignia hamulca pomocniczego jest łożyskowana na sworzniu zamocowanym we wsporniku, który jest przykręcony czterema śrubami do górnej części tunelu. Ruch dźwigni do góry przeniesiony poprzez rolkę i cięgno na dźwignie umieszczone w kołach tylnych powoduje rozsunięcie szczęk. Układ hamulca pomocniczego ma dwie regulacje: przez zmianę długości cięgna (przy kołach) i przesunięcie obudowy mocującej dźwignię (na wzdłużnych otworach) do tunelu.

W przypadku nierównomiernego hamowania obu kół należy sprawdzić stan cięgien i pancerzy, ponieważ powodem tego niedomagania może być uszkodzony pancerz lub zakleszczające się cięgno (w razie potrzeby przeczyścić i przesmarować cięgna lub je wymienić).

Powiązane tematy z artykułem: deft autka jeep warszawa rowiński wajdemajer używane