Obsługa instalacji elektrycznej

Do podstawowych układów instalacji elektrycznej należą układy: zapłonu, rozruchu, ładowania, oświetlenia wewnętrznego, zewnętrznego, sygnalizacji zewnętrznej, wskaźników, sygnału dźwiękowego i wycieraczki. Wszystkie odbiorniki połączone są ze źródłem prądu jednoprzewodowo, to znaczy tylko jednym przewodem, bowiem rolę drugiego przewodu (zamykającego obwód) pełnią metalowe elementy (głównie nadwozie) samochodu (tzw. masa). [więcej w: deft autka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Z masą samochodu jest połączony ujemny biegun akumulatora i pozostałych zespołów instalacji elektrycznej. Prąd od bieguna dodatniego dopływa do każdego z odbiorników przewodem (na co przy obsłudze i naprawach należy zwracać uwagę). W połączeniach przewodów elektrycznych z odbiornikami są stosowane złącza konektorowe (wtykowe) oraz kilkuprzewodowe, które znacznie ułatwiają demontaż tych elementów. Obwody instalacji elektrycznej (z wyjątkiem obwodu ładowania, zapłonu, rozrusznika) są chronione za pomocą bezpieczników topikowych. W skład układu zapłonu wchodzą: aparat zapłonowy z przerywaczem i rozdzielaczem, dwie świece zapłonowe, cewka zapłonowa i przewody z końcówkami.

Aparat zapłonowy (mocowany z prawej strony bloku silnika) składa się z obudowy, w której jest umieszczona płytka z przerywaczem. Obudowa aparatu jest zamknięta od góry kopułką, do której jest doprowadzony przewód wysokiego napięcia z cewki zapłonowej, a wyprowadzone dwa przewody wysokiego napięcia do świec zapłonowych. Do obudowy aparatu jest zamocowany kondensator. Obsługa aparatu zapłonowego (co 10 000 km) polega na okresowym czyszczeniu, regulacji i smarowaniu jego elementów. Dostęp do wnętrza aparatu uzyskuje się po zsunięciu dwu sprężyn mocujących i zdjęciu kopułki.

Powiązane tematy z artykułem: deft autka jeep warszawa rowiński wajdemajer używane