Obsługa silnika

Silnik samochodu Dacia 1300, jak i cały samochód, jest licencyjną wersją samochodu Renault 12, który ukazał się we Francji w drugiej połowie 1969 roku. Silnik ten był już stosowany w ostatnich modelach samochodu Renault 10.

Mimo niezbyt nowoczesnych rozwiązań, silnik jest trwały i ma wiele zalet. Wał korbowy oparty na 5 łożyskach, wał rozrządu w żeliwnym kadłubie silnika, zawory są umieszczone w jednym rzędzie w aluminiowej głowicy (uruchamiane popychaczami). Na niższych biegach można bez trudności osiągnąć 7000 obr/min. Silnik jest bardzo elastyczny. [przypisy: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Obsługa kadłuba oraz głowicy silnika polega na okresowym dokladnym czyszczeniu powierzchni zewnętrznych, sprawdzaniu zamocowania srub kadłuba do nadwozia i w razie potrzeby dokręcaniu sprezarka śrub mocujących, prawidłowym dokręcaniu nakrętek mocujących kolumne i głowicę w przypadku wymiany uszczelki lub tez usuwania osadu węglowego (nagaru) ze ścianek komóry spalania. Podczas zdejmowania w calosci  lub tez zakładania głowicy należy ją ostroznie unosić lub opuszczać dokładnie pionowo,tak aby otwory w głowicy nie uszkodziły gwintu mocowania śrub.

Dokręcanie nakrętek głowicy rozpoczyna sie od śrub środkowych, przechodząc następnie kolejno do śrub coraz dalszych, dokręcając je „na krzyż”. Nakrętki należy dokręcać momentem 65 N •m przy użyciu klucza dynamometrycznego. Głowica musi być zimna.

Obsługa układu korbowego polega głównie na okresowym sprawdzaniu ciśnienia sprężania w cylindrach silnika. Ciśnienie sprężania należy również sprawdzić w przypadku zauważenia

Prawidłowe ciśnienie sprężania w sprawnym silniku powinno wynosić MPa (9,2…1 1,5 kG/ /cm2 ). Jeżeli manometr wskazuje ciśnienie poniżej 0,73 MPa, kwalifikuje to silnik do naprawy. W celu ustalenia przyczyny należy zwrócić się do ASO.

Powiązane tematy z artykułem: Mimośród wynajem busów z kierowcą warszawa wynajem z oc sprawcy