Obsługa zwrotnic kół

W celu skontrolowania luzu łożysk kół przednich i luzu na tulejkach zwrotnicy należy unieść przednie część samochodu (lub tylko jedną stronę) podnośnikiem z wyposażenia, chwycić rękoma za górną i dolną część opony (w płaszczyźnie pionowej), a następnie poruszając kołem w obie strony, wyczuć luzy. Jeżeli przy takim poruszaniu będzie słychać stuki – można zlokalizować zużycie po zdjęciu koła i przyłożeniu palca przy styku obejmy zwrotnicy i zwrotnicy. Przy poruszaniu bębnem w płaszczyźnie pionowej ruchy względne (świadczące o zużyciu) będą wyczuwalne

Po stwierdzeniu stuków i luzów w łożyskowaniu kół lub zwrotnic- należy przeprowadzić dokładną kontrolę i naprawę w ASO. Smarowanie zwrotnic kół wymagające użycia smarownicy powinno być w zasadzie przeprowadzone w ASO, która dysponuje odpowiednimi urządzeniami zapewniającymi prawidłowe przeprowadzenie tej czynności.

Jeżeli jednak smarowanie zwrotnic kół ma być przeprowadzone we własnym zakresie, należy przede wszystkim zaopatrzyć się w smarownicę, najlepiej niezbyt małą i z wygiętą końcówką. Smar należy wciskać tak długo, aż luzami pomiędzy zwrotnicą a obejmą zostanie wyciśnięty smar i pojawi się nowy. W rzadko eksploatowanym samochodzie (np. tylko co tydzień, o rocznym przebiegu rzędu 10 000 km) lub przy eksploatacji w okresie jesienno-zimowym smar ulega szybszemu starzeniu i niszczącemu działaniu środków chemicznych, którymi posypane są drogi – wynikiem tego mogą być duże trudności z przepchnięciem starego smaru. [zobacz też : Części samochodowe od najlepszych producentów, prasa do makulatury, sprzątanie hal magazynowych ]

Z tego względu oraz dla uzyskania dużej trwałości zwrotnic wskazane jest smarowanie zwrotnic częściej, a więc co około 2000…3000 km.

Powiązane tematy z artykułem: Części samochodowe od najlepszych producentów prasa do makulatury sprzątanie hal magazynowych