Podczas napełniania i odpowietrzania układu chłodzenia kolejność czynności jest następująca:
— kurek oraz zawory powinny być otwarte,
— nalać cieczy chłodzącej do zbiornika wyrównawczego 3 cm powyżej górnego znaku i zamknąć go pokrywą,
— napełnić cieczą chłodzącą chłodnicę,
— podstawić czyste naczynie pod wyciekającą z zaworów ciecz chłodzącą,
— w pobliżu śrub zaworów, na przewodach założyć i dokręcić zaciski,
— uruchomić silnik i zwiększyć jego prędkość obrotową do 1500 obr/min, [hasła pokrewne: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]
— dolewać powoli ciecz chłodzącą do chłodnicy,
— gdy z zaworów odpowietrzających zacznie wypływać ciecz bez pęcherzyków powietrza, wówczas dokręcić śruby,
— zdjąć zaciski z przewodów,
— dopełnić chłodnicę do krawędzi wlewu,
— wyłączyć silnik,
— gdy silnik ostygnie, sprawdzić poziom cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym i ewentualnie uzupełnić.
Uwaga: w napełnionej chłodnicy poziom cieczy zaczyna obniżać się dopiero po nagrzaniu silnika, gdyż termostat zaczyna otwierać się w temp. 75…89 st. C, a całkowite otwarcie następuje w temp. 90…1 00 st. C.
Szczelność układu chłodzenia należy sprawdzać na podstawie poziomu cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym oraz na podstawie zauważonych plam pod samochodem. W przypadku spostrzeżenia ubytku cieczy chłodzącej trzeba sprawdzić kolejno szczelność: złączy, przewodów i chłodnicy. W miejscu wycieku pozostają zawsze ślady o barwie cieczy chłodzącej. Wskutek uszkodzenia uszczelki podgłowicowej istnieje możliwość przenikania cieczy chłodzącej do układu smarowania. Będzie to widoczne po wyjęciu miarki poziomu oleju w silniku.