Zbiornik płynu hamulcowego

Podwójny zbiornik płynu hamulcowego,wykonany z przezroczystego tworzywa, jest mocowany z lewej strony bagażnika.Korek wlewu zapewnia utrzymanie ciśnienia atmosferycznego nad płynem,a jednocześnie chroni wnętrze bagażnika przed wylewaniem płynu. Część lewa zbiornika (w widoku od tyłu) zasila obwód kół przednich, a prawa – obwód kół tylnych.

Obsługa zbiornika polega na sprawdzeniu co 500 km, a zawsze przed każdą długa jazdą, poziomu płynu, który powinien sięgać 14 … 16 mm poniżej górnej płaszczyzny zbiornika. Dzięki przezroczystości ścianek zbiornika do oceny poziomu nie trzebaodkręcać korka wlewu.

Szczęki hamulcowe w kołach są rozpierane przez cylinderki hamulcowe mocowane do tarczy koła. [hasła pokrewne: bramki rozsuwane, inhibitor korozji, wypożyczalnia samochodów ] Obsługa cylinderków polega na okresowej kontroli szczelności, którą najlepiej przeprowadzać co 10 000 km (przy sprawdzaniu szczęk hamulcowych). Wycieki płynu hamulcowego z cylinderka lub obniżony efekt hamowania w określonym kole wskazują na uszkodzenie oraz konieczność rozbiórki i naprawy zespołu (w odpowiednio wyposażonym warsztacie). Czytaj dalej Zbiornik płynu hamulcowego

Obsługa układu hamulcowego

Samochód Polski FIAT 126P ma dwa rodzaje hamulców – zasadniczy dwuobwodowy hydrauliczny (działający na wszystkie koła) oraz pomocniczy, ręczny (mechaniczny) działający na koła tylne. Dwuobwodowy hamulec zasadniczy jest uruchamiany pedałem, który jest związany przez popychacz z dwuobwodową pompą hamulcową. Płyn hamulcowy pod wysokim ciśnieniem wytworzonym przez pompę (proporcjonalnym do nacisku na pedał) poprzez system przewodów hamulcowych działa na tłoczki umieszczone w cylinderkach hamulcowych kół i spowoduje docisk szczęk hamulcowych do obracających się bębnów hamulcowych czyli zahamowanie pojazdu. Płyn hamulcowy wypełniający cały układ hydrauliczny dostaje się do pompy opadowo, z podwójnego zbiornika umieszczonego w bagażniku. Hamulce wszystkich kół mają automatyczną regulację luzu pomiędzy szczęką a bębnem. [patrz też: bramki rozsuwane, inhibitor korozji, wypożyczalnia samochodów ]

Dwuobwodowy układ hydrauliczny, w którym jeden układ tworzą hamulce kół przednich, a drugi – hamulce kół tylnych zapewnia bezpieczną jazdę samochodem. Czytaj dalej Obsługa układu hamulcowego

Dętka

Dętkę naprawioną lub nową, zapasową, można założyć na koło dopiero po sprawdzeniu wnętrza opony i usunięciu przyczyny uszkodzenia ogumienia (np. gwoździa).

Przed włożeniem należy dętkę posypać talkiem i oczyścić wnętrze opony. Dętkę należy wkładać do wnętrza opony zaczynając od zaworu, na który po przełożeniu przez otwór w tarczy koła trzeba zakręcić koniec pompki, aby uniknąć wsunięcia się całego zaworu do opony. Po ułożeniu dętki wewnątrz opony we wgłębieniu tarczy należy:

–     przekładać łyżką krawędź opony do wnętrza tarczy, zaczynając od strony przeciwnej do położenia zaworu;

–     napompować lekko dętkę;

–     przełożyć ostatni odcinek mocno napiętej krawędzi opony za pomocą dwu łyżek zwracając uwagę na dętkę (która w tej sytuacji może ulec przecięciu);

–     uderzyć o nawierzchnię kołem z założoną oponą (kilkakrotnie, w różnych miejscach na obwodzie) w celu bardziej równomiernego ułożenia się opony; [przypisy: bramki rozsuwane, inhibitor korozji, wypożyczalnia samochodów ]

–     napompować ogumienie do zalecanego dla danego koła (przedniego lub tylnego) ciśnienia, zakręcić kapturek na zaworze, zamontować koło i dokręcić cztery śruby mocujące (momentem 53 N • m). Typ i rodzaj bieżnika zastosowanych opon powinien być dostosowany do określonego charakteru eksploatacji. Czytaj dalej Dętka