Obsługa zwrotnic kół

W celu skontrolowania luzu łożysk kół przednich i luzu na tulejkach zwrotnicy należy unieść przednie część samochodu (lub tylko jedną stronę) podnośnikiem z wyposażenia, chwycić rękoma za górną i dolną część opony (w płaszczyźnie pionowej), a następnie poruszając kołem w obie strony, wyczuć luzy. Jeżeli przy takim poruszaniu będzie słychać stuki – można zlokalizować zużycie po zdjęciu koła i przyłożeniu palca przy styku obejmy zwrotnicy i zwrotnicy. Przy poruszaniu bębnem w płaszczyźnie pionowej ruchy względne (świadczące o zużyciu) będą wyczuwalne

Po stwierdzeniu stuków i luzów w łożyskowaniu kół lub zwrotnic- należy przeprowadzić dokładną kontrolę i naprawę w ASO. Smarowanie zwrotnic kół wymagające użycia smarownicy powinno być w zasadzie przeprowadzone w ASO, która dysponuje odpowiednimi urządzeniami zapewniającymi prawidłowe przeprowadzenie tej czynności.

Jeżeli jednak smarowanie zwrotnic kół ma być przeprowadzone we własnym zakresie, należy przede wszystkim zaopatrzyć się w smarownicę, najlepiej niezbyt małą i z wygiętą końcówką. Smar należy wciskać tak długo, aż luzami pomiędzy zwrotnicą a obejmą zostanie wyciśnięty smar i pojawi się nowy. Czytaj dalej Obsługa zwrotnic kół

Obsługa resoru i wahaczy

Obsługa resoru polega na okresowym sprawdzaniu dokręcenia śrub i nakrętek mocujących, stanu gum w obejmach, gumy zderzaka oraz stanu elementów metalowo-gumowych (silentbloków) wciśniętych w ucha resoru. W razie znacznego zestarzenia się gumy, śladów rozwarstwienia oraz stwierdzenia luzów spowodowanych zużyciem gumy silentbloki należy wymienić (w ASO).

W czasie eksploatacji samochodu, zależnie od jej intensywności i rodzaju dróg, po których samochód jest eksploatowany, resor może utracić swe własności sprężyste, wskutek czego zmniejszy się prześwit samochodu, czyli odległość spodu nadwozia w jego najniższym punkcie od powierzchni jezdni.

Przy obciążeniu statycznym samochodu odległość pomiędzy dolną powierzchnią obejmy resoru a nawierzchnią powinna wynosić 171 ± 1 2 m m . Znaczne zmniejszenie się tej odległości wskazuje na trwałe odkształcenia piór resoru. [Zobacz też : Części samochodowe od najlepszych producentów, prasa do makulatury, sprzątanie hal magazynowych]

Oprócz okresowej kontroli warto również sprawdzić stan resoru po szybkiej jeździe po nierównych drogach o złej nawierzchni. W razie stwierdzenia pęknięcia pióra resoru należy oddać samochód do naprawy. Czytaj dalej Obsługa resoru i wahaczy

Regulacja zbieżności kół przednich

Ustawienie zbieżnosci kół przednich ma znacznacy wpływ na własności jezdne samochodu, trwałość ukladu zawieszenia i opon  przednich kół. Kąty pochylenia i mocowania kół oraz sworznia zwrotnicy, ustawienia sworznia zwrotnicy oraz zbieżności są ustalone w fabryce na podstawie badań różnorodnych czynnnikow  i nie powinny być dowolnie zmieniane.

Objawem nieprawidłowego ustawienia kół przednich jest pogorszone prowadzenie samochodu, „ściąganie z prostoliniowego kierunku jazdy oraz nadmierny wzrost zużycia opon przednich z wyraźnym nierównomiernym zużyciem bieżnika. Nieprawidłowe ustawienie kół obniża znacznie bezpieczeństwo jazdy, toteż regulacja oraz obsługa całego przedniego zawieszenia powinna być przeprowadzona starannie i dokładnie, najlepiej w ASO, przy użyciu specjalnych przyrządów. [Zobacz też : Części samochodowe od najlepszych producentów, prasa do makulatury, sprzątanie hal magazynowych]

Kontrolę ustawienia kół i ich regulację przeprowadza się po przebiegu pierwszych 2000…3000 km, a następnie okresowo co 20 000 km. Ustawienie kół należy sprawdzać przy prawidłowym ciśnieniu w ogumieniu oraz przy obciążeniu równoważnym ciężarowi czterech osób. Czytaj dalej Regulacja zbieżności kół przednich

Obsługa tylnego zawieszenia

Koła tylne samochodu 126P są zawieszone na wahaczach skośnych wleczonych i sprężynach śrubowych z amortyzatorami hydraulicznymi podwójnego działania (umieszczonymi wewnątrz sprężyny). W celu zapewnienia prawidłowej pracy zawieszenia w czasie jazdy pod obciążeniem koła tylne powinny mieć określoną zbieżność i pochylenie. Regulację zbieżności kół należy wykonać po przebiegu pierwszych 2000 … 3000 km, a następnie okresowo co około 20 000 km (w ASO) lub w każdym przypadku pogorszenia się stateczności samochodu albo nadmiernego zużywania opon

Amortyzatory tylne są przykręcone poprzez podkładki gumowe w części dolnej do wahacza (mocowanie to jest łatwo dostępne od dołu po uniesieniu części tylnej samochodu) – a w części górnej do nadwozia. Zasady obsługi i kontroli amortyzatorów tylnych i przednich są takie same.

Objawem zużycia amortyzatora wskazującym na konieczność jego wymiany są wielokrotne wahania tyłu nadwozia (w płaszczyźnie pionowej) po przejechaniu przeszkody, pogorszona stateczność samochodu oraz złe trzymanie się drogi na zakrętach. Czytaj dalej Obsługa tylnego zawieszenia