Obsługa samochodu przed okresem zimowym

Gdyby jednak samochód miał być parkowany na zewnątrz, celowe jest przykrycie nadwozia pokrowcem brezentowym (nie plastykowym), zabezpieczenie przed kradzieżą oraz pokrycie silnika, podwozia i podłogi płynem konserwującym FlAT Prot V lub odpowiednim płynem krajowym. Płyn ten można nakładać na silnik chłodny, po czym uruchomić silnik na około 10 minut przy otwartej pokrywie. [patrz też: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ]

Co około 3 … 4 miesiące należy sprawdzić stan akumulatora i w razie potrzeby uzupełnić stan elektrolitu oraz doładować go z obcego źródła Po zakończeniu postoju należy cały samochód dokładnie odkonserwować i dokonać przeglądu, wymienić olej w silniku, naładować akumulator, zamontować wycieraki itp.

Zima jest trudnym okresem w eksploatacji samochodu. Śliskie nawierzchnie, niskie temperatury otoczenia i szybko zapadający zmrok stanowią dodatkowe utrudnienie dla kierowcy i samochodu. Silnik chłodzony powietrzem i prosta konstrukcja samochodu to istotne zalety 126P w warunkach jazdy zimowej.

Przygotowanie do okresu zimowego polega przede wszystkim na dokładnym przeglądzie samochodu i doprowadzeniu wszystkich zespołów do stanu pełnej sprawności. Czytaj dalej Obsługa samochodu przed okresem zimowym

Cięgna i przepustnice sterowania ogrzewaniem i przewietrzaniem

Obsługa nadwozia polega przede wszystkim na utrzymaniu czystości powierzchni zewnętrznych oraz wnętrza.

Mycie nadwozia powinno być przeprowadzane z użyciem dużej ilości wody o niewielkim ciśnieniu. Korzystne jest dodanie do wody ogólnie dostępnych szamponów do mycia nadwozia (stosowanie innych płynów, jak np. środki piorące, działa niszcząco ha lakier). Mycie nadwozia należy rozpocząć od dolnych części podwozia (wraz z kołami). Następnie należy spryskać całe nadwozie niezbyt silnym strumieniem wody, a dalej stosując szczotkę o miękkim włosiu myć, poczynając od środka dachu, część przednią, boki i tył nadwozia. Czytaj dalej Cięgna i przepustnice sterowania ogrzewaniem i przewietrzaniem

Żarówki oświetleniowe

Małe żaróweczki 1,2 W i 3 W (bez cokołów) są wciśnięte w plastykowe oprawki z zaczepami, które z kolei są wmontowane do zestawu wskaźników. Obsługa tych lampek sprowadza się do wymiany uszkodzonej (przepalonej) żarówki. W celu wymiany żarówki należy: podnieść pokrywę bagażnika, odchylić dywanik bagażnika w okolicy szybkościomierza, a następnie lampkę z oprawką (widoczną od strony bagażnika) przekręcić w lewo i wyjąć z płyty podstawy zestawu wskaźników. Żaróweczkę wyjmuje się z plastykowej oprawki przez wyciągnięcie, po pokonaniu niewielkiego oporu. [więcej w: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ]

W celu wmontowania lampki z oprawką do zestawu wskaźników należy i włożyć oprawkę w odpowiedni otwór w płycie zestawu (zwracając uwagę na to, by dwa zaczepy oprawki weszły w wycięcia płyty), a następnie obrócić oprawkę w prawo do oporu. Obwody instalacji elektrycznej (z wyjątkiem obwodu ładowania akumulatora, obwodu zapłonu i rozrusznika) są zabezpieczone bezpiecznikami topikowymi 8 A. Czytaj dalej Żarówki oświetleniowe

Obsługa układu rozruchu

Aby rozrusznik wymontować, należy odłączyć przewody elektryczne. Obsługa regulatora (pracującego sprawnie) sprowadza, się w zasadzie do sterowania. W celu okresowego przeglądu styków, od których zależy działanie zespołu należy odkręcić mocowanie opaski i zdjąć opaskę, sków przewodów. Styki zabrudzone należy przemyć spirytusem, styki odkręcić nakrętki długich śrub i rozłączyć pokrywę z dźwignią od korpusu., nadpalone oczyścić bardzo drobnym pilnikiem (do styków) i przemyć. [więcej w: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ]

Obsługa okresowa rozrusznika przeprowadzana co 30 000 km (lub co 15 000 km przy eksploatacji na drogach terenowych o dużym zapyleniu). W niektórych odmianach samochodów 126P jest stosowana prądnica prądu przemiennego (alternator), położona również w osi dmuchawy polega na oczyszczeniu wnętrza, wymianie szczotek oraz na smarowaniu i napędzana paskiem klinowym od wału korbowego silnika. Czytaj dalej Obsługa układu rozruchu

Pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach

Polski FIAT 126P jest wyposażony seryjnie w dwa pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach, montowane w FSM. Stosowanie pasów bezpieczeństwa jest podstawowym środkiem gwarantującym bezpieczeństwo osób jadących w razie wypadku. Z wielu doświadczeń prowadzonych przez wytwórnie samochodów i instytucje badawcze, jak również z analizy wypadków wynika, że bez właściwie założonych i zapiętych pasów kierowca i pasażerowie w czasie silnego zderzenia pod wpływem dużych sił bezwładności nieuchronnie uderzają o wewnętrzne elementy nadwozia ponosząc ciężkie obrażenia. [przypisy: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ]

Prawidłowo zapięte pasy zapewniają kierowcy także lepszy kontakt i „wy samochodu, a pasażerów utrzymują w jednej pozycji, co nA krętych drogach i przy szybkiej jeździe nie jest bez znaczenia. Z tych względów, jeżeli przewidywana jest stała eksploatacja samochodu z czterema osobami, pasy bezpieczeństwa powinny być zamontowane na wszystkich czterech miejscach.

W seryjnie produkowanych samochodach 126P stosowane są na przednich siedzeniach jednoręczne pasy biodrowo-piersiowe. Pasy te mocowane są na stałe w dwu miejscach: na górnej części słupka środkowego i na podłodze od strony drzwi. Czytaj dalej Pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach

Momenty dokręcania śrub i nakrętek

Ważniejsze połączenia gwintowe pojazdu powinny być dokręcane kluczem dynamometrycznym, który zapewnia prawidłowy montaż i współpracę części. Jest to szczególnie ważne dla bardziej odpowiedzialnych połączeń, w których zbyt słabe dokręcenie spowodować może pogorszenie szczelności lub co gorzej bezpieczeństwa jazdy (np. elementy układu kierowniczego). Za silne dokręcenie wywołuje nadmierne naprężenia w częściach łączonych, powodujące zerwanie śruby lub gwintu w nakrętce ewentualnie otworze. [więcej w: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ]

Samochód Polski FIAT 126P jest wyposażony seryjnie w najbardziej niezbędne dla normalnej eksploatacji urządzenia i wskaźniki. Czytaj dalej Momenty dokręcania śrub i nakrętek

Dźwignia sterująca dopływ gorącego powietrza do tunelu nadwozia

Drzwi są zawieszone na przedniej krawędzi. Obicie wewnętrzne drzwi jest mocowane na zatrzaskach, korba podnoszenia szyby bocznej jest ustalona sprężyną, którą przy demontażu należy wypchać przyrządem z cienkiej blachy.

Zderzaki przedni i tylny są mocowane do nadwozia za pomocą dwóch śrub z tulejkami odległościowymi i nakrętkami.

Do ogrzewania wnętrza nadwozia samochodu służy powietrze nagrzanej od gorących części silnika. [patrz też: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ]

Obieg ciepłego powietrza jest następujący. Chłodne powietrze pobrane z zewnątrz jest tłoczone przez dmuchawę i kierowane na gorące żebra głowicy i cylindrów. Po nagrzaniu dopływa do przewodu o dużej średnicy, na którego wejściu wprowadzonym do centralnego tunelu znajduje się przepustnica z dźwignią. Za pomocą tej przepustnicy i dźwigni można regulować dopływ gorącego powietrza do dalszej części centralnego tunelu, na którego końcu, w pobliżu pedału gazu, jest umieszczone pionowe zakończenie, doprowadzające powietrze do komory zamocowanej pod tablicą rozdzielczą. Czytaj dalej Dźwignia sterująca dopływ gorącego powietrza do tunelu nadwozia

Obsługa nadwozia

Wykładzina tablicy rozdzielczej jest mocowana od spodu za pomocą kilku plastykowych zatrzasków, a z góry jest podłożona pod uszczelkę szyby. Dwa siedzenia przednie przesuwane na listwach prowadzących mają ręczną blokadę do ustalania właściwego położenia. Siedzenia przednie zamocowane są z przodu w sposób umożliwiający ich odchylanie (w celu zajęcia miejsc z tyłu).

Oparcie tylnego siedzenia jest zawieszone na czterech wieszakach. Aby je wyjąć należy oparcie lekko unieść do góry i zdjąć z wieszaków. Poduszka tylnego siedzenia jest ustalona dwoma otworami (w przedniej części), które wchodzą na kołki w podłodze. Czytaj dalej Obsługa nadwozia

Dodatkowe oświetlenie

W przeciętnych warunkach eksploatacji oświetlenie zewnętrzne samochodu Polski FIAT 126P jest wystarczające. Jednakże w trudnych warunkach atmosferycznych jak mgła, deszcz, a zwłaszcza na ciemnej mokrej nawierzchni, pochłaniającej duży procent światła – dodatkowe reflektory zwiększające oświetlenie drogi są niezbędne i wpływają na poprawę bezpieczeństwa jazdy. Zwłaszcza przy szybkiej jeździe w nocy, dodatkowe reflektory są bardzo wskazane i są przejawem rzeczywistej troski właściciela samochodu o bezpieczną jazdę. Celowość stosowania reflektorów dodatkowych w 126P najlepiej udowodniono w sporcie samochodowym: wszyscy czołowi polscy zawodnicy startujący na 126P w rajdowych mistrzostwach Polski (rozgrywanych głównie w nocy) stosują dodatkowe reflektory. Z przodu samochodu stosowane mogą być 2 reflektory przeciwmgłowe i 2 dodatkowe światła drogowe. Czytaj dalej Dodatkowe oświetlenie