Wpływ ciśnienia na trwałość opony

Ciśnienie należy kontrolować za pomocą sprawdzonego ciśnieniomierza w oponach chłodnych, najlepiej przed rozpoczęciem jazdy, ponieważ po dłuższej jeździe temperatura opon wzrasta i powoduje zwiększenie ciśnienia wewnątrz ogumienia.

Ciśnienie w ogumieniu ma wpływ nie tylko na trwałość bieżnika i bocznych części opony ale również na „trzymanie się drogi, a nawet zużycie paliwa. Przy zbyt niskim ciśnieniu, na skutek zwiększonego ugięcia opony, wzrasta jej temperatura w czasie jazdy, maleje trwałość bieżnika oraz boków, a w dodatku rosną opory toczenia, pojawia się charakterystyczne „pływanie po nawierzchni jezdni. Przy zbyt dużym ciśnieniu zmniejsza się powierzchnia styku opony z nawierzchnią, bieżnik zużywa się intensywnie w części środkowej a jednocześnie, na skutek większej sztywności opony, pogarsza się komfort i bezpieczeństwo jazdy (zwłaszcza na nawierzchniach mokrych). Z tych względów należy utrzymywać ciśnienie w ogumieniu w granicach określonych w instrukcji obsługi.

Wysokość bieżnika nie może być niższa niż 1,5 mm; opony o niższym bieżniku należy bezwzględnie wymienić ze względu na obniżoną przyczepność, co bezpośrednio obniża bezpieczeństwo jazdy. Warto zaznaczyć, że opony o zbyt niskim bieżniku są bardzo podatne na przebicia. Czytaj dalej Wpływ ciśnienia na trwałość opony

Odpowietrzanie układu hamulcowego

Odpowietrzenie układu hamulcowego ze względu na podstawowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy należy przeprowadzić dokładnie, najlepiej w ASO wyposażonej w specjalne urządzenia do odpowietrzania hamulców. Jeżeli jednak odpowietrzenie ma być wykonane we własnym zakresie, należy przestrzegać poniższych zasad. Do odpowietrzania potrzebna będzie druga osoba, która zajmie miejsce kierowcy w samochodzie. Następnie należy przygotować zespół oraz sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku (ewentualnie uzupełnić);

Minimalna, dopuszczalna grubość zużytych okładzin (w najcieńszym miejscu) wynosi 1,5 mm. Okładziny zużyte poniżej tej grubości muszą być wymienione na nowe (ze względu na wpływ hamulców na bezpieczeństwo jazdy oraz skomplikowany proces demontażu, zaleca się powierzać obsługę hamulców wyspecjalizowanemu warsztatowi). [podobne: deft autka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Samoczynna (bezobsługowa) regulacja luzu pomiędzy szczęką a bębnem hamulcowym znacznie upraszcza obsługę hamulców w samochodzie. Czytaj dalej Odpowietrzanie układu hamulcowego

Zbiornik płynu hamulcowego

Podwójny zbiornik płynu hamulcowego,wykonany z przezroczystego tworzywa, jest mocowany z lewej strony bagażnika.Korek wlewu zapewnia utrzymanie ciśnienia atmosferycznego nad płynem,a jednocześnie chroni wnętrze bagażnika przed wylewaniem płynu. Część lewa zbiornika (w widoku od tyłu) zasila obwód kół przednich, a prawa – obwód kół tylnych.

Obsługa zbiornika polega na sprawdzeniu co 500 km, a zawsze przed każdą długa jazdą, poziomu płynu, który powinien sięgać 14 … 16 mm poniżej górnej płaszczyzny zbiornika. Dzięki przezroczystości ścianek zbiornika do oceny poziomu nie trzebaodkręcać korka wlewu.

Szczęki hamulcowe w kołach są rozpierane przez cylinderki hamulcowe mocowane do tarczy koła. [hasła pokrewne: deft autka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ] Obsługa cylinderków polega na okresowej kontroli szczelności, którą najlepiej przeprowadzać co 10 000 km (przy sprawdzaniu szczęk hamulcowych). Wycieki płynu hamulcowego z cylinderka lub obniżony efekt hamowania w określonym kole wskazują na uszkodzenie oraz konieczność rozbiórki i naprawy zespołu (w odpowiednio wyposażonym warsztacie). Czytaj dalej Zbiornik płynu hamulcowego