Układ rozrządu

Obsługa układu rozrządu obejmuje następujące czynności:

— regulację luzów zaworów,

— regulację naciągu łańcucha rozrządu,

— wymianę kół łańcuchowych i łańcucha.

Luzy zaworów reguluje się co 10 000 km przebiegu lub wcześniej, gdy słychać ich wyraźne klepanie.

Regulacja odbywa się za pomocą śrub regulacyjnych umieszczonych w dźwigienkach zaworów, mierząc luz szczelinomierzem. Zamiast klucza specjalnego, można użyć dwóch kluczy płaskich —jeden do odkręcania nakrętki zabezpieczającej, a drugi do właściwej regulacji. [podobne: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Wytwórnia dopuszcza regulację luzów zaworów na zimno i na gorąco. Luz zaworów ssących w zimnym silniku powinien wynosić 0,15 mm, a w gorącym O, 1 8 mm. Luz zaworów wydechowych odpowiednio: 0,20 mm i 0,25 mm.

Podczas regulacji najlepiej wał korbowy obracać korbą rozruchową. W celu łatwiejszego obracania wału zaleca się wykręcić świece zapłonowe.

Naciąg łańcucha rozrządu reguluje się co 10 000 km przebiegu lub wcześniej, gdy praca jego staje się hałaśliwa. Czytaj dalej Układ rozrządu

Układ smarowania

Obsługa układu smarowania polega na sprawdzaniu poziomu oleju w misce olejowej, dolewaniu oleju, okresowej jego wymianie oraz wymianie pełnoprzepływowego filtru oleju. Oprócz tego należy sprawdzać szczelność układu smarowania, kontrolować jakość oleju oraz czyścić powierzchnię zewnętrzną miski olejowej w celu ułatwienia odprowadzania ciepła. [patrz też: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Poziom oleju należy sprawdzać codziennie przed uruchomieniem silnika i wyjazdem w drogę. Powinien on utrzymywać się między dolną a górną krawędzią wycięcia na miarce poziomu oleju. Olej należy uzupełnić natychmiast po zauważeniu, że jego poziom obniżył się do dolnej krawędzi wycięcia na miarce. Obniżenie się poziomu oleju od górnej do dolnej krawędzi wycięcia świadczy o ubytku ok. Czytaj dalej Układ smarowania

Obsługa silnika

Silnik samochodu Dacia 1300, jak i cały samochód, jest licencyjną wersją samochodu Renault 12, który ukazał się we Francji w drugiej połowie 1969 roku. Silnik ten był już stosowany w ostatnich modelach samochodu Renault 10.

Mimo niezbyt nowoczesnych rozwiązań, silnik jest trwały i ma wiele zalet. Wał korbowy oparty na 5 łożyskach, wał rozrządu w żeliwnym kadłubie silnika, zawory są umieszczone w jednym rzędzie w aluminiowej głowicy (uruchamiane popychaczami). Na niższych biegach można bez trudności osiągnąć 7000 obr/min. Silnik jest bardzo elastyczny. [przypisy: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Obsługa kadłuba oraz głowicy silnika polega na okresowym dokladnym czyszczeniu powierzchni zewnętrznych, sprawdzaniu zamocowania srub kadłuba do nadwozia i w razie potrzeby dokręcaniu sprezarka śrub mocujących, prawidłowym dokręcaniu nakrętek mocujących kolumne i głowicę w przypadku wymiany uszczelki lub tez usuwania osadu węglowego (nagaru) ze ścianek komóry spalania. Czytaj dalej Obsługa silnika

Odpowietrzanie układu chłodzenia

Podczas napełniania i odpowietrzania układu chłodzenia kolejność czynności jest następująca:

— kurek oraz zawory powinny być otwarte,

— nalać cieczy chłodzącej do zbiornika wyrównawczego 3 cm powyżej górnego znaku i zamknąć go pokrywą,

— napełnić cieczą chłodzącą chłodnicę,

— podstawić czyste naczynie pod wyciekającą z zaworów ciecz chłodzącą,

— w pobliżu śrub zaworów, na przewodach założyć i dokręcić zaciski,

— uruchomić silnik i zwiększyć jego prędkość obrotową do 1500 obr/min, [hasła pokrewne: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

— dolewać powoli ciecz chłodzącą do chłodnicy,

— gdy z zaworów odpowietrzających zacznie wypływać ciecz bez pęcherzyków powietrza, wówczas dokręcić śruby,

— zdjąć zaciski z przewodów,

— dopełnić chłodnicę do krawędzi wlewu,

— wyłączyć silnik,

— gdy silnik ostygnie, sprawdzić poziom cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym i ewentualnie uzupełnić.

Uwaga: w napełnionej chłodnicy poziom cieczy zaczyna obniżać się dopiero po nagrzaniu silnika, gdyż termostat zaczyna otwierać się w temp. 75…89 st. C, a całkowite otwarcie następuje w temp. 90…1 00 st. C.

Szczelność układu chłodzenia należy sprawdzać na podstawie poziomu cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym oraz na podstawie zauważonych plam pod samochodem. Czytaj dalej Odpowietrzanie układu chłodzenia

Układ chłodzenia

Przymusowy układ chłodzenia z odśrodkową pompą jest zabezpieczony zaworem w pokrywie zbiornika wyrównawczego, który otwiera się w razie wystąpienia w układzie nadciśnienia lub podciśnienia. Zmiany objętości cieczy chłodzącej kompensuje zbiornik wyrównawczy. Między znakami „maxi i „mini” w zbiorniku mieści się 0,5 dm3 cieczy. Układ chłodzenia, połączony z układem ogrzewania ma 22 złącza.

Układ .chłodzenia ma pojemność 5 dm3 , a razem z układem ogrzewania 5,5 dm 3 . Wytwórnia napełnia układ chłodzenia płynem B— LIFROM — 69, który nie zamarza do temperatury —35 st. Czytaj dalej Układ chłodzenia

Gaźnik Carfil 32 IRMA

Ciśnienie paliwa tłoczonego przez pompę sprawdza się manometrem włączonym do przewodu łączącego pompe z gaźnikiem.

Do 1973 r. układy zasilania silników były wyposażone w gaźniki SOLEX. Od 1973 roku zastosowano gaźniki Carfil 32 IRM, produkowane w Rumunii na licencji firmy WEBER. Od 1976 roku zastosowano  gaźnik Carfil 32 IRMA o nieco zmienionych średnicach dysz. [patrz też: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Gaźnik SOLEX 32 EISA 3 ma charakterystyczną regulację ustawienia przepustnicy głównej. Wkrętem ustawia się kąt uchylenia przepustnicy podczas biegu jałowego silnika, natomiast wkrętem ustawia się szczelinę (0,7 mm) między przepustnicą a ścianką gardzieli gaźnika przy zamkniętej przepustnicy powietrza. Czytaj dalej Gaźnik Carfil 32 IRMA

Układ hamulcowy

Starsze modele samochodów były wyposażone w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne, a dźwignia hamulca awaryjnego znajdowała się pod tablicą rozdzielczą. Obecnie samochód ma główne dwuobwodowe hamulce hydrauliczne, działające na cztery koła (przód i tył niezależnie) oraz awaryjny (ręczny) hamulec mechaniczny, który działa tylko na kota tylne. Hamulce hydrauliczne są uruchamiane pedałem, a hamulec awaryjny dźwignią umieszczoną na podłodze, między przednimi siedzeniami. Przednie hamulce hydrauliczne są typu tarczowego, a tylne — bębnowego.

Oprócz tego w obwód hamulców hydraulicznych kół tylnych jest włączony korektor hamowania, którego zadaniem jest regulowanie ciśnienia w układzie, w zależności od chwilowego obciążenia. Wytwórnia zastrzega jednak regulację korektora wyłącznie przez ASO. [patrz też: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Płyn hamulcowy jest higroskopijny, wskutek czego wchłania wodę z wilgotnego powietrza. Czytaj dalej Układ hamulcowy

Skrzynka biegów

Skrzynka biegów znajduje się we wspólnej obudowie z przekładnią główną. Wszystkie biegi do przodu są zsynchronizowane. I i II bieg mają synchronizatory typu Renault, a III i IV — typu Borg-Warner.

Obsługa skrzynki biegów ogranicza się do sprawdzania poziomu, uzupełniania i wymiany oleju co 15 tys. km oraz do obserwacji jej działania podczas jazdy, a także oględzin przed i po pracy.

Poziom oleju w obudowie skrzynki biegów powinien sięgać otworu wlewowego (rys. 1.25). Czytaj dalej Skrzynka biegów