Pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach

Polski FIAT 126P jest wyposażony seryjnie w dwa pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach, montowane w FSM. Stosowanie pasów bezpieczeństwa jest podstawowym środkiem gwarantującym bezpieczeństwo osób jadących w razie wypadku. Z wielu doświadczeń prowadzonych przez wytwórnie samochodów i instytucje badawcze, jak również z analizy wypadków wynika, że bez właściwie założonych i zapiętych pasów kierowca i pasażerowie w czasie silnego zderzenia pod wpływem dużych sił bezwładności nieuchronnie uderzają o wewnętrzne elementy nadwozia ponosząc ciężkie obrażenia. [przypisy: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ]

Prawidłowo zapięte pasy zapewniają kierowcy także lepszy kontakt i „wy samochodu, a pasażerów utrzymują w jednej pozycji, co nA krętych drogach i przy szybkiej jeździe nie jest bez znaczenia. Z tych względów, jeżeli przewidywana jest stała eksploatacja samochodu z czterema osobami, pasy bezpieczeństwa powinny być zamontowane na wszystkich czterech miejscach.

W seryjnie produkowanych samochodach 126P stosowane są na przednich siedzeniach jednoręczne pasy biodrowo-piersiowe. Pasy te mocowane są na stałe w dwu miejscach: na górnej części słupka środkowego i na podłodze od strony drzwi. Czytaj dalej Pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach

Momenty dokręcania śrub i nakrętek

Ważniejsze połączenia gwintowe pojazdu powinny być dokręcane kluczem dynamometrycznym, który zapewnia prawidłowy montaż i współpracę części. Jest to szczególnie ważne dla bardziej odpowiedzialnych połączeń, w których zbyt słabe dokręcenie spowodować może pogorszenie szczelności lub co gorzej bezpieczeństwa jazdy (np. elementy układu kierowniczego). Za silne dokręcenie wywołuje nadmierne naprężenia w częściach łączonych, powodujące zerwanie śruby lub gwintu w nakrętce ewentualnie otworze. [więcej w: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ]

Samochód Polski FIAT 126P jest wyposażony seryjnie w najbardziej niezbędne dla normalnej eksploatacji urządzenia i wskaźniki. Czytaj dalej Momenty dokręcania śrub i nakrętek

Dźwignia sterująca dopływ gorącego powietrza do tunelu nadwozia

Drzwi są zawieszone na przedniej krawędzi. Obicie wewnętrzne drzwi jest mocowane na zatrzaskach, korba podnoszenia szyby bocznej jest ustalona sprężyną, którą przy demontażu należy wypchać przyrządem z cienkiej blachy.

Zderzaki przedni i tylny są mocowane do nadwozia za pomocą dwóch śrub z tulejkami odległościowymi i nakrętkami.

Do ogrzewania wnętrza nadwozia samochodu służy powietrze nagrzanej od gorących części silnika. [patrz też: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ]

Obieg ciepłego powietrza jest następujący. Chłodne powietrze pobrane z zewnątrz jest tłoczone przez dmuchawę i kierowane na gorące żebra głowicy i cylindrów. Po nagrzaniu dopływa do przewodu o dużej średnicy, na którego wejściu wprowadzonym do centralnego tunelu znajduje się przepustnica z dźwignią. Za pomocą tej przepustnicy i dźwigni można regulować dopływ gorącego powietrza do dalszej części centralnego tunelu, na którego końcu, w pobliżu pedału gazu, jest umieszczone pionowe zakończenie, doprowadzające powietrze do komory zamocowanej pod tablicą rozdzielczą. Czytaj dalej Dźwignia sterująca dopływ gorącego powietrza do tunelu nadwozia

Obsługa nadwozia

Wykładzina tablicy rozdzielczej jest mocowana od spodu za pomocą kilku plastykowych zatrzasków, a z góry jest podłożona pod uszczelkę szyby. Dwa siedzenia przednie przesuwane na listwach prowadzących mają ręczną blokadę do ustalania właściwego położenia. Siedzenia przednie zamocowane są z przodu w sposób umożliwiający ich odchylanie (w celu zajęcia miejsc z tyłu).

Oparcie tylnego siedzenia jest zawieszone na czterech wieszakach. Aby je wyjąć należy oparcie lekko unieść do góry i zdjąć z wieszaków. Poduszka tylnego siedzenia jest ustalona dwoma otworami (w przedniej części), które wchodzą na kołki w podłodze. Czytaj dalej Obsługa nadwozia

Dodatkowe oświetlenie

W przeciętnych warunkach eksploatacji oświetlenie zewnętrzne samochodu Polski FIAT 126P jest wystarczające. Jednakże w trudnych warunkach atmosferycznych jak mgła, deszcz, a zwłaszcza na ciemnej mokrej nawierzchni, pochłaniającej duży procent światła – dodatkowe reflektory zwiększające oświetlenie drogi są niezbędne i wpływają na poprawę bezpieczeństwa jazdy. Zwłaszcza przy szybkiej jeździe w nocy, dodatkowe reflektory są bardzo wskazane i są przejawem rzeczywistej troski właściciela samochodu o bezpieczną jazdę. Celowość stosowania reflektorów dodatkowych w 126P najlepiej udowodniono w sporcie samochodowym: wszyscy czołowi polscy zawodnicy startujący na 126P w rajdowych mistrzostwach Polski (rozgrywanych głównie w nocy) stosują dodatkowe reflektory. Z przodu samochodu stosowane mogą być 2 reflektory przeciwmgłowe i 2 dodatkowe światła drogowe. Czytaj dalej Dodatkowe oświetlenie

Punkty mocowania pasów bezpieczeństwa

Górne i dolne końce pasa są przykręcone do znajdujących się w nadwoziu otworów gwintowanych za pomocą śrub, podkładek i tulejek dystansowych dostarczonych przez producenta pasów. Po przykręceniu górnego mocowania pasa należy osłonić śrubę za pomocą plastykowej nakładki. W górnym mocowaniu pasa znajduje się również plastykowy wieszak, na który powinien być zakładany ruchomy koniec pasa z klamrą i zamkiem w okresie, kiedy kierowca lub pasażer nie korzystają z pasa. Taśma pasa wykonana z tkaniny stylonowej, nawet przy starannej obsłudze w wyniku częstego używania ulega zabrudzeniu. Ponieważ wymaga to dość kłopotliwego czyszczenia, na pasy można zakładać pokrowce zapinane na zewnętrznej stronie pasa. Czytaj dalej Punkty mocowania pasów bezpieczeństwa

Reflektory przeciwmgłowe

Ref lektory przeciwmgłowe muszą być założone zgodnie z obowiązującymi przepisami, które dopuszczają dwa symetrycznie umieszczone reflektory zamocowane poniżej świateł mijania, ale nie niżej niż 25 cm od powierzchni drogi. Rozstawienie reflektorów nie może być mniejsze niż 60 cm, ale odległość każdego reflektora od najbardziej wystającego ( w szerokości) punktu nadwozia nie może być większa niż 40 cm. [przypisy: wypożyczalnia samochodów Warszawa, otomoto chojnice, gorlice i okolice ] Barwa świateł może być biała lub żółta selektywna (zalecane są światła białe, które dają około 30% większe natężenie światła na ekranie pomiarowym, co wynika ze znacznie mniejszej przepuszczalności światła przez żółtą szybę). Aby dodatkowe reflektory nie były tylko ozdobą samochodu, muszą być odpowiednio duże i wyposażone w silne żarówki halogenowe. Do samochodu Polski FIAT 126P mogą być stosowane reflektory przeciwmgłowe różnych marek, jednakże zaleca się stosowanie krajowych reflektorów halogenowych, które spełniają wymagania stawiane tego rodzaju światłom. W celu zamocowania tych reflektorów należy na czołowej powierzchni zderzaka przedniego wykonać dwa otwory na śruby. Czytaj dalej Reflektory przeciwmgłowe

Srodki te maja byc wykorzystane planowo, przez wzajemne uzupelnianie sie

Środki te mają być wykorzystane planowo, przez wzajemne uzupełnianie się. Jeżeli już obecnie niektóre przewozy kolejowe przejmuje transport samochodowy, to dzięki temu następuje odciążenie kolei i podnosi się jej wydajność. Samochody przejmują przewozy wartościowych towarów na odległości stosunkowo krótkie, uciążliwe dla transportu kolejowego. W ruchu osobowym kolej zostaje odciążona od uciążliwego ruchu podmiejskiego i miejskiego przynajmniej o tyle, o ile dalszy wzrost tego ruchu przypadnie na autobusy i odciąży linie kolejowe. Należy sądzić, że z biegiem czasu ruch autobusowy przejmie całkowicie ruch lokalny, a wtedy skończy się okres rozbudowy sieci lokalnych kolejek. Czytaj dalej Srodki te maja byc wykorzystane planowo, przez wzajemne uzupelnianie sie

Na dymnicy nasadzony jest komin k zaopatrzony w urzadzenie do tlumienia iskier

Na dymnicy nasadzony jest komin k zaopatrzony w urządzenie do tłumienia iskier. Na kotle, w pobliżu stanowiska maszynisty, znajdują się: manometr z oznaczonym najwyższym ciśnieniem, wodowskaz wskazujący stan wody w kotle, zawory probiercze, urządzenie do zasilania kotła w wodę z tendra najczęściej 2 smoczki (inżektor), gwizdawka parowa, smarownice, zawory spustowe, zawór dmuchawki i piasecznica. Przy zbiorniku na parę znajduje się zawór bezpieczeństwa działający: samoczynnie, gdy tylko ciśnienie pary w kotle dosięgnie dopuszczalnej granicy. W celu ochrony przed utratą ciepła kocioł otoczony jest szczelnym płaszczem z blachy, wolną przestrzeń pomiędzy płaszczem a kotłem wypełnia materiał izolacyjny, np. azbest, wata szklana. Czytaj dalej Na dymnicy nasadzony jest komin k zaopatrzony w urzadzenie do tlumienia iskier