Osłona pokrywy komory silnika

Końcowym elementem montażu jest połączenie elementów układu z instalacją elektryczną samochodu:

–     drugiego złącza szyby z przekaźnikiem,

–     wyłącznika szyby z przekaźnikiem, ze skrzynką bezpieczników,(przy zacisku bezpiecznika 16A) oraz z wolną lampką kontrolną w zestawie wskaźników,

–     przekaźnika ze skrzynką bezpieczników.

Ze względu na dodatkowe obciążenie akumulatora – szybę ogrzewaną (zwłaszcza dla modeli z prądnicą prądu stałego) powinno się włączać w warunkach rzeczywistej potrzeby. [przypisy: Wypożyczalnia samochodów Gdańsk, wypożyczalnia samochodów gdańsk lotnisko, wypożyczalnia samochodów gdynia ]

Podczas parkowania samochodu w czasie opadów deszczu lub śniegu tylne fragmenty zespołu napędowego pokrywają się wodą lub topniejącym śniegiem, który przedostaje się przez podłużne otwory chłodzące wykonane w pokrywie komory silnika wysokiego napięcia, złącza przewodów itp. mogą być powodem trudności przy rozruchu (w przypadku np. przedostawania się wody przez przetartą lub popękaną izolację przewodów). Z drugiej strony -w czasie eksploatacji zimowej w mieście krótkie przejazdy nie pozwalają na doprowadzenie silnika do właściwej temperatury – co niekorzystnie wpływa na zużycie paliwa i trwałość silnika.

Z tego względu celowe jest stosowanie osłon pokrywy komory silnika. Najprostszym rozwiązaniem jest przeprowadzenie przez pionowe wycięcia szerokiej taśmy plastykowej – co może być stosowane głównie przy krótkich jazdach miejskich w niskich temperaturach. Czytaj dalej Osłona pokrywy komory silnika

Obsługa okresowa

Co 5000 km przebiegu należy:

1 . Wymienić olej w silniku.

2. Sprawdzić poziom:

— oleju w przekładni i ewentualnie uzupełnić, — elektrolitu w akumulatorze i ewentualnie uzupełnić wodą destylowaną,

— płynu w zbiorniku spryskiwacza szyby i ewentualnie uzupełnić,  płynu hamulcowego w zbiorniczku i ewentualnie uzupełnić (ubytek wskazuje na nieszczelność)

— cieczy w zbiorniku wyrównawczym i ewentualnie uzupełnić (ubytek świadczy o nieszczelności).

3. Wyregulować prędkość obrotowa biegu jałowego silnika.

4. Przestawić koła i wyregulować ciśnienie w ogumiemu. [patrz też: Wypożyczalnia samochodów Gdańsk, wypożyczalnia samochodów gdańsk lotnisko, wypożyczalnia samochodów gdynia ]

Co 10 000 km przebiegu należy:

1. Czytaj dalej Obsługa okresowa

Obsługa okresu docierania

Przebieg w okresie zasadniczego docierania samochodu wynosi 1000 km. Nie wolno wówczas przekraczać prędkości 90 km/h. Pełną moc silnika można wykorzystywać dopiero po przebiegu 3000 km, tj. po okresie całkowitego dotarcia samochodu.

Układ smarowania nowego silnika jest napełniony fabrycznie specjalnym olejem firmy ELF lub DACIA w gatunku D. Olej ten jest przeznaczony na pierwszy okres docierania. [hasła pokrewne: Wypożyczalnia samochodów Gdańsk, wypożyczalnia samochodów gdańsk lotnisko, wypożyczalnia samochodów gdynia ]

Obsługa po przebiegu między 500 a 1000 km obejmuje:

  1. Spuszczenie oleju do docierania silnika i napełnienie układu smarowania olejem wielosezonowym.
  2. Sprawdzenie i w razie potrzeby uzupełnienie:
  3. Sprawdzenie i dokręcenie:
  •  nakrętek głowicy silnika,
  • nakrętek mocujących kolektor ssący oraz wydechowy,
  • śrub i nakrętek mocujących zespoły mechaniczne do nadwozia,
  •  śrub mocujących zawiasy i zamki.
  1. Sprawdzenie i w razie potrzeby wyregulowanie:
  • — luzów zaworów silnika,
  • — skoku dźwigni hamulca awaryjnego (ręcznego),
  • — skoku jałowego pedału sprzęgła,
  • — skoku jałowego pedału hamulca,
  • — naciągu paska klinowego, poziomu paliwa w komorze pływakowej gaźnika,
  • — prędkości obrotowej biegu jałowego silnika,
  • — luzu łożysk piast kół przednich,
  • — odstępu styków przerywacza,
  • — odstępu elektrod świec zapłonowych,
  • — kata wyprzedzenia zapłonu,
  • — ustawienia reflektorów,
  • — ustawienia kół przednich,
  • — ustawienia kół tylnych.
  • Oczyszczenie i nasmarowanie zacisków akumulatora.
  • Sprawdzenie szczelności układów: przeniesienia napędu, chłodzenia, zasilania i hamulcowego.
  • Jazdę próbną w celu sprawdzenia prawidłowości działania poszczególnych mechanizmów i zespołów samochodu, z jednoczesnym przeglądem działania wszystkich przyrządów elektrycznych oraz wskaźników.
  1. Po przebiegu między 2000 a 2500 km należy:I. Czytaj dalej Obsługa okresu docierania

Na dymnicy nasadzony jest komin k zaopatrzony w urzadzenie do tlumienia iskier

Na dymnicy nasadzony jest komin k zaopatrzony w urządzenie do tłumienia iskier. Na kotle, w pobliżu stanowiska maszynisty, znajdują się: manometr z oznaczonym najwyższym ciśnieniem, wodowskaz wskazujący stan wody w kotle, zawory probiercze, urządzenie do zasilania kotła w wodę z tendra najczęściej 2 smoczki (inżektor), gwizdawka parowa, smarownice, zawory spustowe, zawór dmuchawki i piasecznica. Przy zbiorniku na parę znajduje się zawór bezpieczeństwa działający: samoczynnie, gdy tylko ciśnienie pary w kotle dosięgnie dopuszczalnej granicy. W celu ochrony przed utratą ciepła kocioł otoczony jest szczelnym płaszczem z blachy, wolną przestrzeń pomiędzy płaszczem a kotłem wypełnia materiał izolacyjny, np. azbest, wata szklana. Czytaj dalej Na dymnicy nasadzony jest komin k zaopatrzony w urzadzenie do tlumienia iskier

Sprzet i narzedzia do ukladania utrzymania torów

Sprzęt i narzędzia do układania utrzymania torów. Do układania i utrzymania torów należy stosować specjalny sprzęt i narzędzie, które umożliwiają dobre i sprawne wykonanie pracy. Do podnoszenia i przesuwania torów służą drągi stalowe o długości od 2,5 do 4 m i ciężarze t – 12 kg. Nacinanie podkładów drewnianych w celu nadania szynie odpowiedniego pochylenia poprzecznego wykonuje się tak zwanym toporem francuskim. Do przenoszenia i przesuwania szyn i podkładów używa się kleszczy, a do wbijania szyniaków do podkładów służy specjalny młot szyniaki wyciąga się z podkładów za pomocą łomu-łapy. Czytaj dalej Sprzet i narzedzia do ukladania utrzymania torów

Obrotnice

Obrotnice. Dla zmiany kierunku zwłaszcza w miejscach wąskich, gdzie nie można zastosować rozjazdu iglicowego, w torach krzyżujących się pod kątem prostym, stosuje się obrotnice rozmaitych konstrukcji. Obrotnica tarczowa Tr – 2 produkowana przez przemysł krajowy według PN/B- -15-32, składa się ze stalowej płyty podstawowej nieruchomej o wymiarach 1250 X 1250 mm, do której są przymocowane wzdłuż krawędzi tarczy ruchomej odcinki szyn, tworzące skrzyżowania torów pod kątem prostym. Szyny te, dla uniknięcia wstrząsów przy wprowadzaniu na nie wagonika, ściśle odpowiadają co do profilu szynom torów zasadniczych. Na płycie podstawowej jest umieszczona stalowa tarcza okrągła o średnicy 1250 mm, obracająca się na krótkiej pionowej osi oraz na dwunastu rolkach umieszczonych na dwóch obwodach o średnicy 600 do 1000 mm. Czytaj dalej Obrotnice