Wpływ ciśnienia na trwałość opony

Ciśnienie należy kontrolować za pomocą sprawdzonego ciśnieniomierza w oponach chłodnych, najlepiej przed rozpoczęciem jazdy, ponieważ po dłuższej jeździe temperatura opon wzrasta i powoduje zwiększenie ciśnienia wewnątrz ogumienia.

Ciśnienie w ogumieniu ma wpływ nie tylko na trwałość bieżnika i bocznych części opony ale również na „trzymanie się drogi, a nawet zużycie paliwa. Przy zbyt niskim ciśnieniu, na skutek zwiększonego ugięcia opony, wzrasta jej temperatura w czasie jazdy, maleje trwałość bieżnika oraz boków, a w dodatku rosną opory toczenia, pojawia się charakterystyczne „pływanie po nawierzchni jezdni. Przy zbyt dużym ciśnieniu zmniejsza się powierzchnia styku opony z nawierzchnią, bieżnik zużywa się intensywnie w części środkowej a jednocześnie, na skutek większej sztywności opony, pogarsza się komfort i bezpieczeństwo jazdy (zwłaszcza na nawierzchniach mokrych). Z tych względów należy utrzymywać ciśnienie w ogumieniu w granicach określonych w instrukcji obsługi.

Wysokość bieżnika nie może być niższa niż 1,5 mm; opony o niższym bieżniku należy bezwzględnie wymienić ze względu na obniżoną przyczepność, co bezpośrednio obniża bezpieczeństwo jazdy. Warto zaznaczyć, że opony o zbyt niskim bieżniku są bardzo podatne na przebicia. Czytaj dalej Wpływ ciśnienia na trwałość opony

Odpowietrzanie układu hamulcowego

Odpowietrzenie układu hamulcowego ze względu na podstawowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy należy przeprowadzić dokładnie, najlepiej w ASO wyposażonej w specjalne urządzenia do odpowietrzania hamulców. Jeżeli jednak odpowietrzenie ma być wykonane we własnym zakresie, należy przestrzegać poniższych zasad. Do odpowietrzania potrzebna będzie druga osoba, która zajmie miejsce kierowcy w samochodzie. Następnie należy przygotować zespół oraz sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku (ewentualnie uzupełnić);

Minimalna, dopuszczalna grubość zużytych okładzin (w najcieńszym miejscu) wynosi 1,5 mm. Okładziny zużyte poniżej tej grubości muszą być wymienione na nowe (ze względu na wpływ hamulców na bezpieczeństwo jazdy oraz skomplikowany proces demontażu, zaleca się powierzać obsługę hamulców wyspecjalizowanemu warsztatowi). [podobne: auto gratka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Samoczynna (bezobsługowa) regulacja luzu pomiędzy szczęką a bębnem hamulcowym znacznie upraszcza obsługę hamulców w samochodzie. Czytaj dalej Odpowietrzanie układu hamulcowego

Zbiornik płynu hamulcowego

Podwójny zbiornik płynu hamulcowego,wykonany z przezroczystego tworzywa, jest mocowany z lewej strony bagażnika.Korek wlewu zapewnia utrzymanie ciśnienia atmosferycznego nad płynem,a jednocześnie chroni wnętrze bagażnika przed wylewaniem płynu. Część lewa zbiornika (w widoku od tyłu) zasila obwód kół przednich, a prawa – obwód kół tylnych.

Obsługa zbiornika polega na sprawdzeniu co 500 km, a zawsze przed każdą długa jazdą, poziomu płynu, który powinien sięgać 14 … 16 mm poniżej górnej płaszczyzny zbiornika. Dzięki przezroczystości ścianek zbiornika do oceny poziomu nie trzebaodkręcać korka wlewu.

Szczęki hamulcowe w kołach są rozpierane przez cylinderki hamulcowe mocowane do tarczy koła. [hasła pokrewne: auto gratka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ] Obsługa cylinderków polega na okresowej kontroli szczelności, którą najlepiej przeprowadzać co 10 000 km (przy sprawdzaniu szczęk hamulcowych). Wycieki płynu hamulcowego z cylinderka lub obniżony efekt hamowania w określonym kole wskazują na uszkodzenie oraz konieczność rozbiórki i naprawy zespołu (w odpowiednio wyposażonym warsztacie). Czytaj dalej Zbiornik płynu hamulcowego

Obsługa układu hamulcowego

Samochód Polski FIAT 126P ma dwa rodzaje hamulców – zasadniczy dwuobwodowy hydrauliczny (działający na wszystkie koła) oraz pomocniczy, ręczny (mechaniczny) działający na koła tylne. Dwuobwodowy hamulec zasadniczy jest uruchamiany pedałem, który jest związany przez popychacz z dwuobwodową pompą hamulcową. Płyn hamulcowy pod wysokim ciśnieniem wytworzonym przez pompę (proporcjonalnym do nacisku na pedał) poprzez system przewodów hamulcowych działa na tłoczki umieszczone w cylinderkach hamulcowych kół i spowoduje docisk szczęk hamulcowych do obracających się bębnów hamulcowych czyli zahamowanie pojazdu. Płyn hamulcowy wypełniający cały układ hydrauliczny dostaje się do pompy opadowo, z podwójnego zbiornika umieszczonego w bagażniku. Hamulce wszystkich kół mają automatyczną regulację luzu pomiędzy szczęką a bębnem. [patrz też: auto gratka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Dwuobwodowy układ hydrauliczny, w którym jeden układ tworzą hamulce kół przednich, a drugi – hamulce kół tylnych zapewnia bezpieczną jazdę samochodem. Czytaj dalej Obsługa układu hamulcowego

Dętka

Dętkę naprawioną lub nową, zapasową, można założyć na koło dopiero po sprawdzeniu wnętrza opony i usunięciu przyczyny uszkodzenia ogumienia (np. gwoździa).

Przed włożeniem należy dętkę posypać talkiem i oczyścić wnętrze opony. Dętkę należy wkładać do wnętrza opony zaczynając od zaworu, na który po przełożeniu przez otwór w tarczy koła trzeba zakręcić koniec pompki, aby uniknąć wsunięcia się całego zaworu do opony. Po ułożeniu dętki wewnątrz opony we wgłębieniu tarczy należy:

–     przekładać łyżką krawędź opony do wnętrza tarczy, zaczynając od strony przeciwnej do położenia zaworu;

–     napompować lekko dętkę;

–     przełożyć ostatni odcinek mocno napiętej krawędzi opony za pomocą dwu łyżek zwracając uwagę na dętkę (która w tej sytuacji może ulec przecięciu);

–     uderzyć o nawierzchnię kołem z założoną oponą (kilkakrotnie, w różnych miejscach na obwodzie) w celu bardziej równomiernego ułożenia się opony; [przypisy: auto gratka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

–     napompować ogumienie do zalecanego dla danego koła (przedniego lub tylnego) ciśnienia, zakręcić kapturek na zaworze, zamontować koło i dokręcić cztery śruby mocujące (momentem 53 N • m). Typ i rodzaj bieżnika zastosowanych opon powinien być dostosowany do określonego charakteru eksploatacji. Czytaj dalej Dętka

Obsługa instalacji elektrycznej

Do podstawowych układów instalacji elektrycznej należą układy: zapłonu, rozruchu, ładowania, oświetlenia wewnętrznego, zewnętrznego, sygnalizacji zewnętrznej, wskaźników, sygnału dźwiękowego i wycieraczki. Wszystkie odbiorniki połączone są ze źródłem prądu jednoprzewodowo, to znaczy tylko jednym przewodem, bowiem rolę drugiego przewodu (zamykającego obwód) pełnią metalowe elementy (głównie nadwozie) samochodu (tzw. masa). [więcej w: auto gratka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Z masą samochodu jest połączony ujemny biegun akumulatora i pozostałych zespołów instalacji elektrycznej. Prąd od bieguna dodatniego dopływa do każdego z odbiorników przewodem (na co przy obsłudze i naprawach należy zwracać uwagę). W połączeniach przewodów elektrycznych z odbiornikami są stosowane złącza konektorowe (wtykowe) oraz kilkuprzewodowe, które znacznie ułatwiają demontaż tych elementów. Czytaj dalej Obsługa instalacji elektrycznej

Hamulec tylnego koła

Przy naciśnięciu pedału hamulca siły działające od tłoczków cylinderka hamulcowego pokonują opór tarcia kołnierza tulejki (pod wpływem sprężyny dociskającej) i powodują przesunięcie szczęki (która ma podłużone otwory) względem tulejki. Natomiast sprężyny ściągające, które zapewniają powrót szczęki i odhamowanie nie są w stanie pokonać oporów tarcia kołnierza tulejki o szczękę i przesuwają ją tylko w granicach luzu pomiędzy tulejką a sworzniem mocowanym w tarczy hamulcowej. Wartość tego luzu odpowiada luzowi pomiędzy bębnem a okładziną szczeki.

Bęben hamulcowy ulega stopniowemu zużyciu na pracującej powierzchni ciernej której średnica zwiększa się, owalizuje, ulega wzdłużnym (nieraz dość głębokim) zarysowaniom (zwłaszcza przy eksploatacji terenowej). Ponieważ uszkodzenia tego rodzaju zmniejszają efekt hamowania i trwałość okładzin, średnica wewnętrzna bębna powinna być przetoczona (z zachowaniem współosiowości). Maksymalne zwiększenie srednicy wskutek obróbki nie powinno przekroczyć 1 mm . [więcej w: auto gratka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Dźwignia hamulca pomocniczego jest łożyskowana na sworzniu zamocowanym we wsporniku, który jest przykręcony czterema śrubami do górnej części tunelu. Czytaj dalej Hamulec tylnego koła

Regulator zespolony

Uszkodzenia mechaniczne jak np. zużycie lub zawieszenie szczotki, zanieczyszczenia kolektora itp. mogą być usunięte po odkręceniu koła pasowego i zdjęciu pokrywy prądnicy ze szczotkami.

Uszkodzenia wewnętrzne elektrycznych części prądnicy Wymagają, wymontowania prądnicy i sprawdzenia jej za pomocą specjalnych przyrządów (powinno być przeprowadzane w odpowiednio wyposażonym warsztacie). [przypisy: auto gratka, jeep warszawa, wypożyczalnia samochodów ] Co około 30 000 km należy rozebrać prądnicę, oczyścić wnętrze korpusu, twornik z komutatorem, pokrywy i inne elementy wewnętrzne, a części zużyte (np. szczotki) wymienić. Łożyska prądnicy należy przesmarować smarem MR3 lub ŁT4S (z wyjątkiem prądnic z łożyskami zamkniętymi, z zapasem smaru).

W celu wymontowania prądnicy z samochodu należy odkręcić nakrętkę mocującą dmuchawę (wymaga zastosowania przyrządu unieruchamiającego twornik prądnicy), odkręcić śrubę mocującą obejmę prądnicy, odłączyć przewody elektryczne, odłączyć koło pasowe i zdjąć pasek klinowy. Czytaj dalej Regulator zespolony