Skrzynka biegów

Skrzynka biegów znajduje się we wspólnej obudowie z przekładnią główną. Wszystkie biegi do przodu są zsynchronizowane. I i II bieg mają synchronizatory typu Renault, a III i IV — typu Borg-Warner.

Obsługa skrzynki biegów ogranicza się do sprawdzania poziomu, uzupełniania i wymiany oleju co 15 tys. km oraz do obserwacji jej działania podczas jazdy, a także oględzin przed i po pracy.

Poziom oleju w obudowie skrzynki biegów powinien sięgać otworu wlewowego (rys. 1.25). Czytaj dalej Skrzynka biegów

Sprzęgło

Trwałość prawidłowo pracującego paska wynosi 30…40 tys. km. Bez względu na to, należy zawsze wozić w samochodzie zapasowy pasek klinowy.

W wyposażeniu samochodu znajduje się przekładka, którą należy wsunąć miedzy chłodnicę a jej osłonę, gdy temperatura zewnętrzna jest poniżej 1 st. C. W temperaturze poniżej10 st. Czytaj dalej Sprzęgło

Szczelność układu chłodzenia

Bardziej dokładnie szczelność układu chłodzenia można sprawdzić przyrządem MS 554, który dostarcza wytwórnia samochodów. Najpierw należy przewód przyrządu połączyć z wlewem. chłodnicy, a na przewód zbiornika wyrównawczego założyć zacisk. Pompką ręczna wytwarza się ciśnienie 80 kpa. Obniżanie się ciśnienia, widoczne na manometrze, świadczy o nieszczelności układu. Czytaj dalej Szczelność układu chłodzenia

Odpowietrzanie

W celu wyregulowania luzu pedału hamulca należy poluzować nakrętkę i przesunąć tłoczysko tak, aby na końcu pedału uzyskać luz 5 mm. Po regulacji nakrętkę trzeba dokręcić.

Po przebiegu 10 tys. km należy sprawdzić grubość nakładek hamulcowych przednich hamulców, natomiast po przebiegu 20 tys. km — grubość okładzin szczęk hamulcowych tylnych hamulców. Grubość nakładek hamulcowych nie powinna być mniejsza niż 7 mm, natomiast szczeki hamulcowe nie mogą ocierać łbami nitów o bębny hamulcowe. Czytaj dalej Odpowietrzanie

Kąt pochylenia koła

Jeżeli zmierzone wartości nie odpowiadają podanym należy zdemontować i sprawdzić zwrotnice oraz górne i dolne wahacze. Gdyby naprawa lub wymiana tych Części nie dała rezultatu, świadczy to o nieprawidłowej geometrii nadwozia (najprawdopodobniej części podłogowej).

Rozbieżność kół tylnych powinna wynosić 0… 1,5 mm, kąt pochylenia koła 0…0030, rozstaw kół 1312 mm. Do sprawdzenia prawidłowości ustawienia kół służą przyrządy diagnostyczne. Nieprawidłowe ich ustawienie świadczy o uszkodzeniu (skrzywieniu) belki tylnego zawieszenia. Czytaj dalej Kąt pochylenia koła

Regulacja kół przednich

Wykręcanie końcówki powoduje zwiększenie rozbieżności, przy czym 1 /2 obrotu końcówki powoduje zmianę rozbieżności 0 1,5 mm;

— po ustawieniu prawidłowej rozbieżności dokręcić nakrętkę zabezpieczającą, założyć śrubę i dokręcić ją nakrętką.

Jeżeli nie ma przyrządu T.Av.238-02, można posłużyć się podnośnikiem hydraulicznym w celu odpowiedniego ustawienia samochodu. Wytwórnia zaleca sprawdzanie i regulację przednich kół w następującej kolejności:

— kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, — kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, — kąt pochylenia koła. [patrz też: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Do sprawdzenia i regulacji ustawienia kół przednich samochód musi być odpowiednio ustawiony. Wówczas odległość między środkiem koła a dolną krawędzią podłużnicy ramy powinna wynosić 80 mm. Natomiast odległość sworznia D od podłoża powinna być 0 20 mm większa od dolnej krawędzi podłużnicy (mierzona w osi przedniego koła).

Jeżeli = 20 mm, to kąt wyprzedzenia sworznia wynosi 40. Do regulacji tego kąta służą nakrętki drążka stabilizacyjnego. Czytaj dalej Regulacja kół przednich

Układ hamulcowy

Niekiedy zdarza się, że mimo długotrwałego odpowietrzania wraz z płynem hamulcowym wciąż wydobywają się pęcherzyki. Przyczyną tego jest przedostawanie się powietrza do układu hamulcowego przez nieszczelne połączenia lub uszkodzone przewody. Konieczne jest wówczas odnalezienie i usunięcie nieszczelności.

Wskutek zużywania się okładzin ciernych szczęk hamulcowych oraz wydłużania się napinanych cięgieł, konieczna jest okresowa kontrola oraz regulacja hamulca awaryjnego. Hamulec awaryjny reguluje się wówczas, gdy hamulce kół tylnych są prawidłowo wyregulowane i odpowietrzone. Kolejność czynności jest następująca:

— zabezpieczyć koła przednie i podnieść tylną część samochodu tak, aby można było obracać kota tylne, — oczyścić i nasmarować cięgna smarem stałym, — zaciągnąć dźwignię hamulca awaryjnego na drugą zapadkę, — ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym,

— poluzować przeciwnakrętkę, — pokręcać nakrętką aż do chwili, kiedy szczęki hamulcowe zaczną ocierać o bębny hamulcowe, — dokręcić przeciwnakrętkę.

Montaż cięgna odbywa się w odwrotnej kolejności. Czytaj dalej Układ hamulcowy

Podwozie

Podwozie. Podwoziem parowozu jest silna rama (ostoja) stalowa wraz z zestawami kół. Rama składa się z belek podłużnych połączonych poprzecznicami. Na przedniej tylnej belce poprzecznej znajdują się zderzaki i złącza jak u, wagonów. Rama opiera się za pomocą przymocowanych do niej resorów na maźnicach, w których mieszczą się panewki (łożyska ślizgowe) do przyjęcia osi stalowej zestawów kół, Korbowody osi połączone są wiązaniami. Czytaj dalej Podwozie