Obsługa amortyzatorów przednich

W samochodzie 126P stosowane są amortyzatory hydrauliczne podwójnego działania. W głównym cylindrze, zamkniętym od góry pierścieniem, porusza się tłoczysko wraz z tłokiem i zaworkami. W dolnej części cylindra znajduje się zaworek, który steruje przepływem płynu z cylindra głównego do zewnętrznego. Górna część tłoczyska jest mocowana do nadwozia, natomiast część dolna cylindra (z odpowiednim trzpieniem) – jest mocowana do zawieszenia kół przednich. Tłumienie drgań koła jest wynikiem dławienia przepływu płynu amortyzatorowego przez otworki zaworków.

Co 10 000 km należy sprawdzić działanie amortyzatorów. Czytaj dalej Obsługa amortyzatorów przednich

Obsługa zwrotnic kół

W celu skontrolowania luzu łożysk kół przednich i luzu na tulejkach zwrotnicy należy unieść przednie część samochodu (lub tylko jedną stronę) podnośnikiem z wyposażenia, chwycić rękoma za górną i dolną część opony (w płaszczyźnie pionowej), a następnie poruszając kołem w obie strony, wyczuć luzy. Jeżeli przy takim poruszaniu będzie słychać stuki – można zlokalizować zużycie po zdjęciu koła i przyłożeniu palca przy styku obejmy zwrotnicy i zwrotnicy. Przy poruszaniu bębnem w płaszczyźnie pionowej ruchy względne (świadczące o zużyciu) będą wyczuwalne

Po stwierdzeniu stuków i luzów w łożyskowaniu kół lub zwrotnic- należy przeprowadzić dokładną kontrolę i naprawę w ASO. Smarowanie zwrotnic kół wymagające użycia smarownicy powinno być w zasadzie przeprowadzone w ASO, która dysponuje odpowiednimi urządzeniami zapewniającymi prawidłowe przeprowadzenie tej czynności.

Jeżeli jednak smarowanie zwrotnic kół ma być przeprowadzone we własnym zakresie, należy przede wszystkim zaopatrzyć się w smarownicę, najlepiej niezbyt małą i z wygiętą końcówką. Smar należy wciskać tak długo, aż luzami pomiędzy zwrotnicą a obejmą zostanie wyciśnięty smar i pojawi się nowy. Czytaj dalej Obsługa zwrotnic kół

Obsługa resoru i wahaczy

Obsługa resoru polega na okresowym sprawdzaniu dokręcenia śrub i nakrętek mocujących, stanu gum w obejmach, gumy zderzaka oraz stanu elementów metalowo-gumowych (silentbloków) wciśniętych w ucha resoru. W razie znacznego zestarzenia się gumy, śladów rozwarstwienia oraz stwierdzenia luzów spowodowanych zużyciem gumy silentbloki należy wymienić (w ASO).

W czasie eksploatacji samochodu, zależnie od jej intensywności i rodzaju dróg, po których samochód jest eksploatowany, resor może utracić swe własności sprężyste, wskutek czego zmniejszy się prześwit samochodu, czyli odległość spodu nadwozia w jego najniższym punkcie od powierzchni jezdni.

Przy obciążeniu statycznym samochodu odległość pomiędzy dolną powierzchnią obejmy resoru a nawierzchnią powinna wynosić 171 ± 1 2 m m . Znaczne zmniejszenie się tej odległości wskazuje na trwałe odkształcenia piór resoru. [Zobacz też : skoda używane, otomoto cieszyn, rowiński wajdemajer otomoto]

Oprócz okresowej kontroli warto również sprawdzić stan resoru po szybkiej jeździe po nierównych drogach o złej nawierzchni. W razie stwierdzenia pęknięcia pióra resoru należy oddać samochód do naprawy. Czytaj dalej Obsługa resoru i wahaczy

Regulacja zbieżności kół przednich

Ustawienie zbieżnosci kół przednich ma znacznacy wpływ na własności jezdne samochodu, trwałość ukladu zawieszenia i opon  przednich kół. Kąty pochylenia i mocowania kół oraz sworznia zwrotnicy, ustawienia sworznia zwrotnicy oraz zbieżności są ustalone w fabryce na podstawie badań różnorodnych czynnnikow  i nie powinny być dowolnie zmieniane.

Objawem nieprawidłowego ustawienia kół przednich jest pogorszone prowadzenie samochodu, „ściąganie z prostoliniowego kierunku jazdy oraz nadmierny wzrost zużycia opon przednich z wyraźnym nierównomiernym zużyciem bieżnika. Nieprawidłowe ustawienie kół obniża znacznie bezpieczeństwo jazdy, toteż regulacja oraz obsługa całego przedniego zawieszenia powinna być przeprowadzona starannie i dokładnie, najlepiej w ASO, przy użyciu specjalnych przyrządów. [Zobacz też : skoda używane, otomoto cieszyn, rowiński wajdemajer otomoto]

Kontrolę ustawienia kół i ich regulację przeprowadza się po przebiegu pierwszych 2000…3000 km, a następnie okresowo co 20 000 km. Ustawienie kół należy sprawdzać przy prawidłowym ciśnieniu w ogumieniu oraz przy obciążeniu równoważnym ciężarowi czterech osób. Czytaj dalej Regulacja zbieżności kół przednich

Obsługa tylnego zawieszenia

Koła tylne samochodu 126P są zawieszone na wahaczach skośnych wleczonych i sprężynach śrubowych z amortyzatorami hydraulicznymi podwójnego działania (umieszczonymi wewnątrz sprężyny). W celu zapewnienia prawidłowej pracy zawieszenia w czasie jazdy pod obciążeniem koła tylne powinny mieć określoną zbieżność i pochylenie. Regulację zbieżności kół należy wykonać po przebiegu pierwszych 2000 … 3000 km, a następnie okresowo co około 20 000 km (w ASO) lub w każdym przypadku pogorszenia się stateczności samochodu albo nadmiernego zużywania opon

Amortyzatory tylne są przykręcone poprzez podkładki gumowe w części dolnej do wahacza (mocowanie to jest łatwo dostępne od dołu po uniesieniu części tylnej samochodu) – a w części górnej do nadwozia. Zasady obsługi i kontroli amortyzatorów tylnych i przednich są takie same.

Objawem zużycia amortyzatora wskazującym na konieczność jego wymiany są wielokrotne wahania tyłu nadwozia (w płaszczyźnie pionowej) po przejechaniu przeszkody, pogorszona stateczność samochodu oraz złe trzymanie się drogi na zakrętach. Czytaj dalej Obsługa tylnego zawieszenia

Drążki układu kierowniczego

Drążki zawieszenia poprzeczne zewnętrzne, prawy oraz lewy mają nagwintowane zakończenia (sluza one regulacji zbieżności kół), w zakonczenia wkręcone są końcówki przegubów zaciskane w zakonczeniach opaskami ze śrubą oraz nakrętką. Przeguby ze sworzniem kulowym oraz miskami z tworzywa sztucznego nie powinny wymagac smarowania, są one juz dostatecznie zabezpieczone przed przedostaniem się do ich wnetrz kurzu wlasnie za pomocą osłon gumowych. Przeguby te różnią się pomiędzy sobą końcówkami nagwintowanymi tak iz na każdym drążku poprzecznie zewnętrznym umieszczone są dodatkowo przeguby z końcówkami o przeciwnym gwincie (prawym oraz lewym). Dolne końcowki przegubów służą do połączenia układu maja otwory oraz sa dokręcone nakrętkami.

Obsługa drążków, których stan bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy, powinna być przeprowadzana starannie i po określonych przebiegach  Co około 5000 km i przy każdym przeglądzie podwozia należy sprawdzić stan przegubów i osłon gumowych przegubów. Uszkodzone osłony należy wymienić,nowe napełnić smarem ŁT-4S3 lub MR3. Czytaj dalej Drążki układu kierowniczego

Obsługa układu kierowniczego

Układ kierowniczy składa się z wału kierownicy z obudową i kołem kierownicy, przekładni oraz układu drążków, przenoszących ruchy z kierownicy na koła jezdne. Objawami wzrastającego luzu w przekładni kierowniczej jest nadmierny luz obwodowy na kierownicy (obniżający bezpieczeństwo jazdy), spowodowany zużyciem części układu kierowniczego.

Przekładnia kierownicza

Okresowo (co 10 000 km) należy sprawdzić (w ASO) i ewentualnie wyregulować luz w przekładni kierowniczej, jeżeli luz obwodowy na kole kierownicy nie jest spowodowany zużytymi przegubami kulowymi układu. Okresowo, co 10 000 km, podczas regulacji luzu należy sprawdzić szczelność przekładni i poziom oleju. Wycieki z obudowy wskazują na konieczność wymiany uszczelki pierścieniowej i sprawdzenia uszczelki pokrywy. Kontrolę poziomu oleju przeprowadza się po wykręceniu korka z gwintem stożkowym. Czytaj dalej Obsługa układu kierowniczego

Lokomotywy

Lokomotywy . Parowozy. W budownictwie drogowym parowozy są coraz rzadziej stosowane przyczyną tego jest stosunkowo duży ich ciężar a w związku z tym konieczność stosowania szyn o większej wytrzymałości, układanych na podkładach wyłącznie drewnianych i w mniejszych odstępach również konieczność zaopatrywania parowozów w dość dużą Ilość odpowiedniej wody sprawia dodatkowe trudności. Dalszą niedogodnością jest długie przygotowywanie parowozu (około 1 godz.) do pracy, z powodu konieczności wytworzenia pary w odpowiedniej ilości i prężności. Parowozy stosuje się jeszcze na dużych robotach ziemnych oraz do przewozu na znaczne odległości przez dłuższy okres czasu, a więc wtedy, kiedy tor nie ma charakteru prowizorycznego. Czytaj dalej Lokomotywy

W mozliwie najwyzszym polozeniu jest zamocowany zbiornik paliwa zapewniajacy pod dzialaniem sily ciezkosci, dostateczny doplyw paliwa do silnika

W możliwie najwyższym położeniu jest zamocowany zbiornik paliwa zapewniający pod działaniem siły ciężkości, dostateczny dopływ paliwa do silnika. Cały osprzęt i wyposażenie motowozu jest ochronione przez nadbudowaną osłonę i stanowisko obsługi. Ze stanowiska operatora umożliwiona jest obsługa motowozu poprzez dźwignie sterujące: kierunkiem jazdy, zmianą ilości obrotów, sprzęgłem oraz hamulcem i piasecznicą. Na desce rozdzielczej są zainstalowane: manometr wskazujący ciśnienie oleju, termometr dla stwierdzenia temperatury wody chłodzącej oraz wyłączniki instalacji elektrycznej (oświetlenia, sygnału akustycznego i rozrusznika silnika) . Moc indykowaną motowozu 21 silnikiem czterosuwowym oblicza się w KM ze wzoru: gdzie: N=4 d- średnica cylindra w cm, p – ciśnienie indykowane w kG/cm2, S – skok tłoka w m, 11k – ilość obrotów wału korbowego na minutę. Czytaj dalej W mozliwie najwyzszym polozeniu jest zamocowany zbiornik paliwa zapewniajacy pod dzialaniem sily ciezkosci, dostateczny doplyw paliwa do silnika

Szyny ukladane na lukach powinny byc wygiete do potrzebnej krzywizny w zaleznosci od promienia luku

Szyny układane na łukach powinny być wygięte do potrzebnej krzywizny w zależności od promienia łuku. Przejście z toru o normalnej szerokości do szerokości w łuku i z toru bez przechyłki do pewnej przechyłki oraz na odwrót dokonuje się na prostej przejściowej o długości około 30,0 m bądź też przyjmując na każdy milimetr poszerzenia jeden metr prostej przejściowej. Skrajnia (obrysie). Przy wykonywaniu wszelkich budowli oraz robót torowych pomiary być zawsze zachowane wymiary skrajni. Utrzymanie torów. Czytaj dalej Szyny ukladane na lukach powinny byc wygiete do potrzebnej krzywizny w zaleznosci od promienia luku