Układ smarowania

Obsługa układu smarowania polega na sprawdzaniu poziomu oleju w misce olejowej, dolewaniu oleju, okresowej jego wymianie oraz wymianie pełnoprzepływowego filtru oleju. Oprócz tego należy sprawdzać szczelność układu smarowania, kontrolować jakość oleju oraz czyścić powierzchnię zewnętrzną miski olejowej w celu ułatwienia odprowadzania ciepła. [patrz też: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Poziom oleju należy sprawdzać codziennie przed uruchomieniem silnika i wyjazdem w drogę. Powinien on utrzymywać się między dolną a górną krawędzią wycięcia na miarce poziomu oleju. Olej należy uzupełnić natychmiast po zauważeniu, że jego poziom obniżył się do dolnej krawędzi wycięcia na miarce. Obniżenie się poziomu oleju od górnej do dolnej krawędzi wycięcia świadczy o ubytku ok. Czytaj dalej Układ smarowania

Obsługa silnika

Silnik samochodu Dacia 1300, jak i cały samochód, jest licencyjną wersją samochodu Renault 12, który ukazał się we Francji w drugiej połowie 1969 roku. Silnik ten był już stosowany w ostatnich modelach samochodu Renault 10.

Mimo niezbyt nowoczesnych rozwiązań, silnik jest trwały i ma wiele zalet. Wał korbowy oparty na 5 łożyskach, wał rozrządu w żeliwnym kadłubie silnika, zawory są umieszczone w jednym rzędzie w aluminiowej głowicy (uruchamiane popychaczami). Na niższych biegach można bez trudności osiągnąć 7000 obr/min. Silnik jest bardzo elastyczny. [przypisy: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Obsługa kadłuba oraz głowicy silnika polega na okresowym dokladnym czyszczeniu powierzchni zewnętrznych, sprawdzaniu zamocowania srub kadłuba do nadwozia i w razie potrzeby dokręcaniu sprezarka śrub mocujących, prawidłowym dokręcaniu nakrętek mocujących kolumne i głowicę w przypadku wymiany uszczelki lub tez usuwania osadu węglowego (nagaru) ze ścianek komóry spalania. Czytaj dalej Obsługa silnika

Układ chłodzenia

Przymusowy układ chłodzenia z odśrodkową pompą jest zabezpieczony zaworem w pokrywie zbiornika wyrównawczego, który otwiera się w razie wystąpienia w układzie nadciśnienia lub podciśnienia. Zmiany objętości cieczy chłodzącej kompensuje zbiornik wyrównawczy. Między znakami „maxi i „mini” w zbiorniku mieści się 0,5 dm3 cieczy. Układ chłodzenia, połączony z układem ogrzewania ma 22 złącza.

Układ .chłodzenia ma pojemność 5 dm3 , a razem z układem ogrzewania 5,5 dm 3 . Wytwórnia napełnia układ chłodzenia płynem B— LIFROM — 69, który nie zamarza do temperatury —35 st. Czytaj dalej Układ chłodzenia