Układ hamulcowy

Starsze modele samochodów były wyposażone w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne, a dźwignia hamulca awaryjnego znajdowała się pod tablicą rozdzielczą. Obecnie samochód ma główne dwuobwodowe hamulce hydrauliczne, działające na cztery koła (przód i tył niezależnie) oraz awaryjny (ręczny) hamulec mechaniczny, który działa tylko na kota tylne. Hamulce hydrauliczne są uruchamiane pedałem, a hamulec awaryjny dźwignią umieszczoną na podłodze, między przednimi siedzeniami. Przednie hamulce hydrauliczne są typu tarczowego, a tylne — bębnowego.

Oprócz tego w obwód hamulców hydraulicznych kół tylnych jest włączony korektor hamowania, którego zadaniem jest regulowanie ciśnienia w układzie, w zależności od chwilowego obciążenia. Wytwórnia zastrzega jednak regulację korektora wyłącznie przez ASO. [patrz też: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Płyn hamulcowy jest higroskopijny, wskutek czego wchłania wodę z wilgotnego powietrza. Powoduje to znaczne obniżanie się temperatury wrzenia płynu. Dlatego też jest zalecana wymiana płynu hamulcowego co dwa lata (0,4 dm3 płynu wg normy SAE 70 R3).

Po zauważeniu ubytku płynu hamulcowego w zbiorniku, należy natychmiast uzupełnić go płynem takiego samego gatunku, jaki jest w układzie. Nie wolno mieszać różnych gatunków płynu hamulcowego. Co 10 tys. km lub w razie znacznego ubytku płynu, należy sprawdzić szczelność wszystkich 14 złączy w układzie hamulcowym, a zwłaszcza stan i szczelność przewodów elastycznych. Ze względu na bezpieczeństwo przewody te powinny być wymienione po przebiegu 100 tys. km.

Zbiorniczek płynu hamulcowego jest wykonany z tworzywa sztucznego. Ze względu na usytuowanie w samochodzie ulega on dość szybko zanieczyszczeniu. Dlatego też czyszcząc go należy zwracać szczególną uwagę na otworek odpowietrzajacy.

Powiązane tematy z artykułem: wynajem busów z kierowcą warszawa wynajem samochodów z ubezpieczeniem wypozyczalnia samochodow