Układ smarowania

Obsługa układu smarowania polega na sprawdzaniu poziomu oleju w misce olejowej, dolewaniu oleju, okresowej jego wymianie oraz wymianie pełnoprzepływowego filtru oleju. Oprócz tego należy sprawdzać szczelność układu smarowania, kontrolować jakość oleju oraz czyścić powierzchnię zewnętrzną miski olejowej w celu ułatwienia odprowadzania ciepła. [patrz też: wypożyczalnia aut warszawa, wypożyczalnia przyczep warszawa, wypożyczalnia samochodów ]

Poziom oleju należy sprawdzać codziennie przed uruchomieniem silnika i wyjazdem w drogę. Powinien on utrzymywać się między dolną a górną krawędzią wycięcia na miarce poziomu oleju. Olej należy uzupełnić natychmiast po zauważeniu, że jego poziom obniżył się do dolnej krawędzi wycięcia na miarce. Obniżenie się poziomu oleju od górnej do dolnej krawędzi wycięcia świadczy o ubytku ok. 1 dm3 oleju. Uzupełniając olej w okresach między jego wymianą, należy stosować gatunek oleju, który znajduje się aktualnie w silniku. Jeżeli na 1000 km przebiegu trzeba dopełniać więcej niż I dm3 oleju, należy zgłosić się do ASO, w celu sprawdzenia przyczyny nadmiernego zużycia oleju. Po dotarciu samochodu olej należy wymieniać co 5000 km przebiegu. Jeżeli jednak samochód jest eksploatowany w trudnych warunkach terenowych, wymiana oleju powinna odbywać się odpowiednio wcześniej. W temperaturze wyższej niż —5 0C stosuje się olej Selektol Special 20 W/40, natomiast w niższej temperaturze — Selektol Special 10 W/30. Do samochodów Dacia 1300 można również stosować olej silnikowy Selektol Super Plus 15 W/40. Używając oleju Selektol Super Plus można go wymieniać raz w roku, jeżeli przebieg roczny samochodu nie przekracza 10 tys. km. Olej należy wymienić bezpośrednio po jeździe, kiedy silnik jest jeszcze nagrzany. Korek spustowy znajduje się w tylnej części dna miski olejowej. Olej wlewa się przez wlew po wykręceniu korka. Do napełniania układu smarowania potrzeba 3 dm 3 oleju. Jeżeli jednak wymienia się jednocześnie filtr oleju, to należy wlać 0 0,25 dm3 więcej.

Pełnoprzepływowy filtr oleju wymienia się co 1 5 000 km przebiegu lub co rok. Do odkręcania i przykręcania filtru służy specjalna oprawka. Przed wkręceniem filtru należy posmarować olejem silnikowym jego uszczelkę. Filtr zaleca się dokręcić do oporu ręką, obrócić oprawkę 0 1/4 obrotu, następnie nieco poluzować i dokręcić 0 1/2 do 3/4 obrotu. Po uruchomieniu silnika trzeba sprawdzić, czy spod filtru nie wycieka olej.

Powiązane tematy z artykułem: Serwis VW Wrocław wynajem busów z kierowcą warszawa wynajem z oc sprawcy